Łeba, Ustka, Władysławowo, Sopot, Hel, Międzyzdroje, Kołobrzeg
08 kwiecień 2011r.
Na południe od śródmieścia (do Lasów Uznamskich) Spacer jest dość długi i trzeba przeznaczyć na niego prawie cały dzień, o ile nie dysponuje się własnym środkiem lokomocji (rowerem, motorem, samochodem). Długość trasy do Stacji Nautycznej GUM "Karsibór" — wynosi 8—9 km, a obecnie po wybudowaniu mostu do wsi Karsibór z wyspy Wolin — nie ma tutaj żadnej komunikacji miejskiej. Turystom motorowym wystarcza kilka godzin (w tym długi odpoczynek). Wycieczka pozwala na poznanie Lasów Uznamskich, a przede wszystkim Kanału Piastowskiego, ważnej budowli morskiej, nie mającej w Polsce sobie podobnej. Punktem wyjścia jest pl. Wolności. Po przebyciu 1 km (opisanego w wycieczce nr 5) skręcamy w lewo w ul. Karsiborską, obok terenów dawnego dworca kolejowego. Po kilku minutach znajdujemy się przy dwu cmentarzach: polskim i radzieckim. Naprzeciwko duży zakład przemysłowy — świnoujska odlewnia żeliwa. Na polskim cmentarzu rosną liczne okazy dość dużych cisów. Obok cmentarz radziecki z małym pomnikiem, spoczywają na nim obywatele radzieccy, którzy zmarli w mieście po 1945' r. Dalsza trasa wiedzie przez Lasy Uznamskie, które ciągną się pasem o kierunku południkowym, szerokim 1,5—3 km, długim blisko 10 km. Łącznie zajmują one obszar 201 km2. Ku zachodowi sięgają aż po leżące przy granicy Wydrzany i sąsiadujące z nimi Świdne Bagna, ku południowi po brzegi Zalewu Szczecińskiego, ku wschodowi po brzegi Świny i Kanał Piastowski. Są to lasy sosnowe lub mieszane, porastające obszary wydmowe (interesujących się problemami geologii warto poinformować, iż właśnie na południowym krańcu półwyspu, przez który idziemy znajdują się najdoskonalsze w naszym kraju przykłady gleb bielicowych, są to tzw. bielice Bramy Świny). Po 8 km drogi wśród lasów, docieramy nad brzeg Kanału Piastowskiego, w rejonie wsi Karsibór. W tym miejscu znajduje się północny kraniec przekopu przez wyspę Uznam. Przekop ten został wykonany w 1. 1874—80 w celu usprawnienia żeglugi w kierunku Szczecina, Świna w swych dziejach nie cieszyła się wielkim powodzeniem wśród żeglarzy. Są wiadomości, że w XII w. korzystały z tej trasy statki duńskich najeźdźców (zapewne także słowiańskie korabie kupieckie i wojenne). Później stała się płytka i nieżeglowna i szczecińscy kupcy pływali Pianą. Sytuacja zmieniła się w XVIII w. Wysokie cła nakładane przez Szwedów na szczecińskie statki przy ujściu Piany sprawiły, iż środowisko kupieckie Szczecina zainteresowało się Świną. Wówczas to, w połowie XVIII w. zaczęto pogłębiać Świnę i pływać nią w kierunku Szczecina, towary z dużych statków przeładowywano na mniejszo w Świnoujściu. Wtedy powstały zalążki miasta. Po ok. 100 latach okazało się, iż pływanie krętą Świną jest bardzo niewygodne; wówczas opracowano plan przekopu przez kraniec wyspy Uznam i zbudowano kanał, nad którym się znajdujemy. Jesteśmy przy północnym krańcu przekopu; za kanałem wysepka i wieś Karsibór (opisana w wycieczce nr 11). Nieco na północ od wsi płynie Stara Świna — dawny ciąg żeglugowy. Kanał biegnie ku południowi na trasie 5,1 km i kończy się nad Zalewem Szczecińskim, posiada kamienno-betonowe brzegi, które utrudniają rozmywanie lądu. Obok miejsca, w którym stoimy znajdują się zabudowania Stacji Nautycznej Gdańskiego Urzędu Morskiego, pracownicy stacji opiekują się wszystkimi urządzeniami morskimi tego obszaru. Nad kanałem trzeba chwilę odpocząć, warto bowiem obejrzeć statki płynące do Szczecina z towarami, względnie w kierunku świnoujścia. Statki płyną wolno, by nie wywoływać zbyt wielkiej fali niszczącej konstrukcje tej wielkiej budowli. Czasem nieco szybciej przeleci wodolot z pasażerami, jednostka ta pomimo swej szybkości nie wywołuje fali, ponieważ w małej mierze dotyka wody. Turystów interesujących się tymi obszarami zachęcamy do dodatkowego 10-kilometrowego spaceru (trasa dostępna także dla rowerów i motorowerów) w kierunku południowym, przez las nad brzeg Zalewu Szczecińskiego. Szczególnie atrakcyjny jest spacer brzegiem kanału. Można w jedną stronę iść wzdłuż kanału (5 km), a wracać lasem (także 5 km). W sumie trasa powrotna ma 20 km (10 km przez Lasy Uznamskie szosą do centrum miasta).